Göm meny

Lektioner

Utöver den första (onumrerade) lektionen i tabellen nedan, så är alla övriga schemalagda lektioner (1–6) av TRP-karaktär, vilket innebär att ett aktivt deltagande ger TillgodoRäknade Poäng (bonuspoäng) till tentan. I tabellen nedan är det specificerat ett antal exempel på rekommenderade räkneuppgifter till varje huvudkursmoment, som du löser innan varje efterföljande TRP-lektion:
    • Lös så många av uppgifterna du hinner inför varje schemalagd TRP-lektion – gärna i den ordning de är uppställda. Det behöver du göra för att få god förståelse för kursmomentet och hur de aktuella lektionsuppgifterna ska lösas. Ge dig inte på TRP-uppgifterna direkt efter föreläsningen, det är för tidigt!
    • Några av uppgifterna är av enklare karaktär, som inleder problemlösandet för ett visst kursmoment, medan andra uppgifter är av mer omfattande karaktär – lite mer "tentalika".
    • Om det finns uppgifter som du inte vet hur du ska lösa, så behöver du i första hand söka information i tidigare föreläsningar och i kursboken. Diskutera även uppgifter och lösningar med dina kurskamrater, ett sådant aktivt lärande är bra för din inlärning! Det är även tillåtet att hjälpa varandra med TRP-uppgifterna (du till och med uppmuntras till det!), så länge du inte plagierar någon annans lösning. Det är dina lösta uppgifter som du ska vara beredd att redovisa om lotten faller på dig under en TRP-lektion.
    • Du kan naturligtvis även ställa frågor till någon av lärarna – antingen personligen eller via Teamskanalen Lektioner. Förbered dig då genom att ställa konkreta frågor. Se informationen i Teams hur du förväntas ställa frågor där.     
    • Du rekommenderas starkt att även lösa fler uppgifter till varje kapitel än de som specificeras här, antingen från övningsboken eller från tidigare tentor.

    • Eventuellt kan det tillkomma rekommenderade räkneuppgifter (med examinatorns mer dteljerade lösningar). Du får information om/när detta sker.

TRP-poäng erhålls enligt följande system
:

    • Till varje lektion hör två (2) uppgifter som ska lösas innan respektive lektion.
    • TRP-uppgifterna representerar mycket väl vad du förväntas klara av efter vare kursdel, så de är mycket centrala i kursen. Om du kan lösa dessa på ett tillfredsställande sätt, så bör det gå bra för dig på tentan. Därför är det även bra att ta del av lärarens kompletterande kommentarer och tips på lektionerna, i anslutning till lösningsgenomgångarna.
    • Vid varje lektion kommer lösningen av varje uppgift att redovisas av studenter.
    • Studenter som önskar få TRP-poäng för lösta uppgifter behöver, senast dagen innan respektive lektion, ladda upp sina lösningar i kursrummet i Lisam, under Inlämningar > TRP-lektion X.
      • Det är även ok lämna in en lösning där det är någon mindre del av uppgiften eller en deluppgift som du inte har förstått helt eller inte löst fullständigt, men kommit ”tillräckligt” långt i lösningen. Om en uppgift består av flera delfrågor, t.ex. 1 a), b) och c), så behöver du läsa alltså ha försöka lösa alla deluppgifterna.
      • Vid varje lektion avgör vanligen lottning vilka som får redovisa.
      • Beroende på uppgifternas utformning och omfattning, så blir det ibland flera studenter som redovisar en eller flera deluppgifter vardera på en uppgift.
      • Efter (och under, om det är lämpligt) varje lösningsgenomgång sker en gemensam reflektion av den redovisade lösningen, då samtliga studenter förutsätts delta aktivt. Lektionshandledaren ger också återkoppling på den redovisade lösningen och på övriga studentkommentarer.

    • Du erhåller TRP enligt följande:
       Antal "X"
       0–3
       4–5
       6–7
       8–9
       10–12
      TRP
      0
      1
      2
      3
      4
    • Dina TRP kommer att ladokrapporteras under examinationsmomentet KTR1.
       
    • Om du inte har löst uppgifterna i en viss TRP-lektion, så närvara gärna ändå!
      Lektionerna är tänkt att vara värdefulla för alla, eftersom vi även samtalar kring de olika redovisade lösningarna. Fokuset är inte bara/främst på vad svaret på en viss uppgift är eller hur man löste uppgiften utan ofta även varför man kan/får lösa uppgiften just så och om det finns andra lösningsvägar.


 Le   Kursmoment Rekommenderade uppgifter att lösa innan efterföljande TRP-lektion
En del av uppgifterna kommer att bytas ut mot andra uppgifter i början av kursen!

Kommunikationslektion
torsdag 20/1

Betrakta denna lektion som obligatorisk.
Här går vi igenom några olika övningar som en förberedelse inför de två kommande föreläsningarna nästa vecka, som relateras till kursens kommunikationsdel – dvs. att skriva en teknisk rapport.




Exempel på uppgifter
att lösa
innan
TRP-lektion 1

Uppgift 1–5 samt lösningar

1

Elektriska kretsar
TRP-uppgifter, elektriska kretsar



Exempel på uppgifter
att lösa
innan
TRP-lektion
2

  • Inledande om Signaler & System: 12 a)c), i),  18,  19,  116,  1–18
  • Faltning: 32,  35 (anm: passiva linjära nät är kausala, så komplettera h(t) med u(t)), 38,  310,  313,  315

Lasses alternativa uppgifter – se kursrummet i Lisam:

  • Signaloperationer:  1.1
  • Signalmodeller: 1.2, 1.3, 1.4
  • Systemegenskaper: 1.5, 1.6
  • Faltning (beräkning av yzs(t)): 2.1, 2.2, 2.3
  • Kausalitet & stabilitet:  2.4


2


Faltning


TRP-uppgifter, faltning



Exempel på uppgifter
att lösa
innan
TRP-lektion
3

  • Fourierserieanalys: 41,  42 a), c),  43,  415,  410,  416,  419

Lasses alternativa uppgifter – se kursrummet i Lisam:

  • Frekvensspektrum: 1.1.1, 1.1.2, 1.1.3
  • Fourierserieutveckling: 1.2.1, 1.2.2, 1.2.3
  • Utsignalsberäkningar: 2.5, 3.1, 3.2


3


Fourierserieanalys     

TRP-uppgifter, fourierserieanalys


#  #  #  #  #  #  #    PERIODVILA #  #  #  #  #  #  #
Nedanstående uppgifter & lektioner kommer i läsperiod VT2!

Se till att du har räknat alla ovanstående uppgifter om faltning och fourierserier innan VT2 börjar!




Exempel på uppgifter
att lösa
innan
TRP-lektion
4
  • Fouriertransform & signalanalys:
    51a),b),c),e),g),  53,  56,  57,  52a),  55a)c)
  • Fouriertransform & systemanalys:
    5
    8,  59a),b),  511,  512,  510,  59c),  515b)
  • Fouriertransform & Amplitudmodulering (AM):
    5
    23,  521,  B7a)

Lasses alternativa uppgifter – se kursrummet i Lisam:

  • Utsignalsberäkning med fouriertransformen:  3.3, 3.4, 3.5
  • Signalbandbredd:  3.6
  • Amplitudmodulering:  4.1, 4.2, 4.3


4


Fouriertransformanalys      



TRP-uppgifter, fouriertransformanalys




Exempel på uppgifter
att lösa
innan
TRP-lektion
5

  • Laplacetransformanalys av signaler:  61a),e),  63a)c)
  • Laplacetransformanalys av system:  67,  69,
    B17 (fast med laplacetransformberäkning! Rita även pol-nollställediagram för H (s))
  • Pol-nollställediagram för H(s): 623,  B9b),  615 (antag stabilt system!),  B25
  • Systemegenskaper och H(s): 624a),b),g),  625, 6–16 (skissera bara |H (Greek letter omega)| i b),
  • Återkoppling och laplacetransformen:  627

Lasses alternativa uppgifter – se kursrummet i Lisam:

  • Diff.ekv.lösning med laplacetransformen:  6.1
  • Diff.ekv.beskrivning och systemfunktionen:  6.2, 6.3
  • Utsignalsberäkning med (enkelsidiga) laplacetransformen:  6.4, 6.5
  • Stabilitet och systemfunktionen:  6.6
  • Utsignalsberäkning med laplacetransformen, elektriskt nät:  6.7, 6.8
  • Återkoppling och laplacetransformen:  7.1, 7.2
  • Beräkning av stationär utsignal:  7.3, 7.4, 7.5
  • Pol-nollställediagram för H(s), pol-nollställevektorer:  7.6, 7.7, 7.8
  • Utsignalsberäkning med (dubbelsidiga) laplacetransformen:  7.9

5


Laplacetransformanalys


TRP-uppgifter, laplacetransformanalys



Exempel på uppgifter
att lösa
innan
TRP-lektion
6

Passiva filter:

Extrauppgifter om filter:  1,  2,  4,  5,  3  (notera rekommenderad ordning)


6


Laplacetransformanalys
&
Passiva filter


TRP-uppgifter, laplacetransformanalys och passiva filter


Senast uppdaterad: 2023-02-28